Ahad, 29 Jun 2014

Ramadan Bulan Menambah Ilmu

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 
CUIT-CUIT UST KAY (Edisi Khas Tazkirah Terawih) Isnin, 2 Ramadhan 1435H : RAMADHAN BULAN MENAMBAH ILMU - Untuk dikupas oleh Pentazkirah atau dibaca oleh Imam atau Bilal Terawih (15 - 20 minit sahaja)
Tuan-tuan dan Puan-puan Para Pengihya' Ramadhan Sekalian,
Daripada Abu Waqid al-Laythi, bahawa ketika Rasulullah SAW duduk di masjid, ...Apabila Rasulullah SAW selesai (daripada bicaranya) baginda bersabda: “Mahukah aku ceritakan kepada kamu tentang tiga orang yang datang itu? Yang seorang itu telah mencari perlindungan kepada Allah, (duduk dalam majlis ilmu) maka Allah memberi perlindungan kepadanya dan seorang lagi pemalu, (duduk majlis ilmu tapi jauh-jauh) maka Allah malu kepadanya. Manakala yang seorang lagi berpaling, maka Allah berpaling juga daripadanya." (HR : Al-Bukhari dan Muslim)
PENCERAHAN :
Inilah yang terjadi bila diadakan tazkirah atau majlis ilmu selepas Solat Sunat Terawih. Biasanya selepas 8 raka'at sebelum Solat Sunat Witir. Kalau selepas Witir lagi dahsyat, ramai yang sudah angkat kaki meninggalkan pergi. Pelik ! Yang sunat dibuat, yang wajib pula ditinggalkan. Lagi pelik bila ada yang marah-marah ketika Tazkirah Terawih diadakan dengan bertindak keluar dari masjid atau surau dan masuk semula setelah tazkirah selesai dengan alasan mengganggu 'ibadat'. Majlis ilmu itu bukan ibadat kot !
Sebenarnya, inilah kesempatan keemasan jawatan kuasa masjid atau surau untuk menyampaikan ilmu kepada ahli kariah yang selama ini menyambut sepi majlis-majlis ilmu yang diadakan. Selalunya orang yang sama sahaja yang hadir, sedangkan tersangat banyak kelebihan yang telah Allah janjikan kepada mereka yang duduk dalam majlis ilmu dan bergelar Penuntut Ilmu, antaranya ialah;
1) Allah permudahkan bagi penuntut ilmu jalan ke syurga-Nya
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلىَ الجَنَّةِ
Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang menyusuri jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan untuk ke syurga." (HR : Muslim)
2) Allah menginginkan kebaikan bagi diri penuntut ilmu.
عَنْ مُعَاوِيَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّيْنِ
Daripada Muawiyah r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang dikehendaki Allah kebaikan baginya, maka Allah akan menjadikan dia faham dalam bidang agama." (HR : Bukhari dan Muslim)
3) Ilmu menjadi amalan yang dapat dijadikan aset di akhirat nanti.
وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ: صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ
Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Apabila matinya seorang anak Adam itu, maka akan terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya (oleh orang lain), atau anak soleh yang mendoakannya."
(HR : Muslim)
4) Menuntut ilmu dikira antara ibadah dan jihad.
قَالَ مُعَاذُ بْن جَبَل رَضِيَ اللهُ عَنْهُ: "تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ فَإِنَّ تَعَلُّمَهُ لِلَّهِ خَشْيَةٌ، وَطَلَبَهُ عِبَادَةٌ، وَمدَارَسَتَهُ تَسْبِيحٌ، وَالْبَحْثُ عَنْهُ جِهَادٌ، وَتَعْلِيمَهُ لِمَنْ لاَ يَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ، وَبَذْلَهُ لأَهْلِهِ قُرْبةٌ، وَهُوَ الأَنِيْسُ فِي الوَحْدَةِ، وَالصَّاحِبُ فِي الخَلْوَةِ".
‏‏
Berkata Muaz bin Jabal: “Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntutnya kerana Allah adalah satu bentuk ketakwaan, mencarinya adalah ibadah, mengulangkajinya adalah tasbih, mengkajinya adalah jihad, mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah, menyampaikannya kepada ahlinya adalah mendekatkan diri kepada Allah. Dia adalah teman kala keseorangan dan sahabat ketika bersendirian.”
5) Penuntut ilmu dianggap sebagai pejuang di jalan Allah.
عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ‏:‏ قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏: ‏مَنْ خَرَجَ فِي طَلَبِ الْعِلْمِ، فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللهِ حَتَّى يَرْجِع‏

Daripada Anas r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang keluar untuk menuntut ilmu, maka dia di dalam sabilillah sehinggalah dia pulang."
(HR : At-Tirmizi)
Telah berkata Al-Fakih Abu Laits As-Samarqandi di dalam kitabnya Tanbihul Ghafilin: "Barangsiapa datang kepada orang alim lalu hadir dalam majlisnya serta tidak mampu mengingati atau menghafal pelajaran tersebut maka baginya tetap mendapat 7 macam kemuliaan." Antaranya;
1- Dia akan mendapat kemuliaan orang-orang yang belajar agama.
2- Selama dia duduk di dalam majlis tersebut, dia akan tertahan daripada berbuat dosa dan kesalahan.
3- Apabila dia keluar daripada rumahnya turun rahmat ke atasnya.
4- Apabila duduk dia di sisi orang alim tersebut maka turun rahmat ke atas penuntut-penuntut ilmu, maka menimpa dia juga dengan berkat majlis tersebut.
5- Selama dia mendengar ilmu tersebut nescaya dituliskan baginya kebajikan.
6- Malaikat menaungi ke atas mereka dengan sayap-sayapnya kerana redha dengan majlis tersebut.
7- Tiap-tiap kali kakinya melangkah dikifarahkan segala dosa-dosanya dan dinaikkan beberapa darjat dan ditambah segala kebajikan ke atasnya.
Tuan-tuan dan Puan-puan Para Pengihya' Ramadhan Sekalian,
SEBAGAI KESIMPULANNYA :
Begitulah betapa banyaknya kelebihan yang telah Allah sediakan bagi penuntut ilmu. Tidak kiralah apa-apa ilmu pun, asalkan ilmu itu bermanfaat dan bukanlah ilmu yang haram seperti ilmu sihir, ilmu mencuri, ilmu melakukan perbuatan-perbuatan maksiat dan sebagainya. Justeru, sebagai penuntut ilmu, kita haruslah sentiasa bersemangat tinggi dalam menuntut ilmu. Jadikanlah Ramadhan kali ini sebagai turning point (bukan pening point) dan motivasi agar kita sentiasa istiqamah di atas landasan-Nya, Insya Allah !
Wallahu a'lam - Ramadhan bulan tambah ilmu. Ukay's

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

.SALAM

.SALAM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...