Selasa, 27 Mei 2014

Adab Bercuti

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Rabu, 28 Rejab 1435H)
Jom Jalan-jalan Cari Pahala !

Orang Islam tak boleh jalan-jalan ke? Tak boleh pergi melancong? Siapa kata? Kalau betul, kenapa tak boleh? Sebab melalaikan? Sempena mula cuti persekolahan hari ini, tentu ramai yang akan bawa anak-anak pergi melancong. Jadikanlah aktiviti melancong atau jalan-jalan kita itu satu ibadat, insya Allah !

PENCERAHAN :
Sebenarnya melancong itu tak salah. Malah digalakkan bagi umat Islam untuk melancong sesuai dengan firman Allah SWT;

أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ

"Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di atas muka bumi, supaya dengan melihat kesan-kesan yang tersebut mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? Kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata mereka yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada." (QS Al-Hajj : 46)

Sebagai pengambara Allah, kita hendaklah menjaga adab melancong walau kita di negara Barat sekalipun.Jadi kita mestilah menjaga adab-adab melancong supaya tidak terpesong dan sentiasa dilindungi Allah.. Adab-adab bercuti menurut Islam antaranya ialah;

1. Tentukan destinasi awal-awal.
Elakkan berjalan-jalan tanpa arah tujuan, sekadar merewang-rewang dan elakkan dari ketempat-tempat maksiat kerana ia boleh merosakkan jiwa. Malah boleh menukar hukum melancong yang asalnya harus kepada haram !

2. Pilih lokasi percutian ikut kemampuan.
Jauhkan diri dari pembaziran. pilih tempat percutian mengikut bajet dan ekonomi masing-masing. Jangan mudah terpengaruh dan terikut-ikut gaya kawan-kawan yang lebih mampu dari kita.

3. Solat jangan diabaikan.
Yang membezakan seorang muslim dengan manusia yang lain adalah solat. Solat jamak dan qasar juga boleh dilakukakan mengikut keadaan dan syarat yang telah ditetapkan. Kerana ia adalah satu rukhsoh (keringanan), kemudahan dan hadiah daripada Allah walaupun banyak masjid di kiri dan kanan jalan raya. 

4. Jaga makan minum, pastikan ia bersih dan halal
makan minum perlu diberi keutamaan, kerana ia akan menjadi darah daging kita. seterusnya memberi kesan kepada doa dan ibadah kita sehari-hari. Bila ingin bercuti ke luar negara misalnya, lakukanlah persediaan awal dengan membuat sedikit penyelidikan berkenaan restauran dan tempat makanan halal.

5. Amalkan doa musafir dan ikuti panduan Rasulullah SAW. Baginda jika bermusafir di tempat tinggi dan berbukit akan menyebut "Allahuakbar". Perjalanan menuruni bukit pula baginda akan menyebut ' "Subhanallah".Bila balik dari musafir, baginda tidak akan balik pada waktu malam secara mengejut. baginda akan pergi ke masjid, bersolat dan duduk sebentar menunggu baru pulang ke rumah.

6. Dalam kenderaan, pasanglah CD / VCD atau DVD yang berfaedah. Sebagai manusia kita tidak menjangka takdir yang bakal menimpa. Bahaya datang tanpa dipinta, ajal hadir tanpa mengikut waktu, sebagai umat Islam kita harus bersedia dengan pelbagai kemungkinan. Manalah tahu juga, ini merupakan percutian terakhir Ust Kay !

7. Menutup aurat.
Apalah guna kita melancong mencari ilmu, tapi tak mengikut syariat Islam.. Bukan susah pun menutup aurat...terutamanya bila jalan-jalan ketempat mandi-manda. Ingat ! Banyak mata yang memperhatikan..

8. Jauhi maksiat.
Tidak salah melancong dan mengenali budaya masyarakat lain. Tetapi andai kata sudah melampaui batas dan melanggar syariat Islam adalah baiknya kalau kita duduk rumah sahaja. Takut hati ini dibolak-balikkan..

9. Mengambil pengajaran dengan melihat kebesaran ciptaan Allah. Andai kata semasa kita sedang melancong, kita terlihat sesuatu yang boleh diambil 'ibrah' (pengajaran).  Ambil, amalkan dan sebarkanlah selagi ianya tidak mengaibkan sesiapa..

10. Bukan untuk menunjuk-nunjuk.
Ramai antara kita melancong untuk menunjuk.. Menunjuk macam mana?  "Cuti hari itu saya pergi Paris. Best sangat.!"  Memang tak salah cakap sedimikian rupa.. Tapi kalau kita masukkan sekali dengan sifat riak. Maka, rosaklah segala-galanya.

11. Beli cenderahati atau ole-ole.
Bagaikan adat, kalau kita pergi mana-mana akan beli cenderahati untuk kita sendiri dan kawan-kawan atau saudara mara yang tak dapat pergi. Tetapi berjimatlah dalam berbelanja. Jangan membazir. Bezakan antara keperluan atau nafsu..

KESIMPULAN :
Cuti sekolah memang seronok ! Malah mungkin bukan sekadar 'se'ronok, tetapi beronok-ronok..!! Ini adalah antara sebab Ust Kay tolak lamaran Ust Ali Hanafiah (kini dah pencen) untuk menjawat PP Unit Dakwah di BPI KPM satu ketika dahulu. Ust Kay rasa tak best kerja pejabat ni...Lagi best jadi Ustaz di sekolah. Turun ke lapangan berdakwah secara direct kepada mad'u (sasaran dakwah)...dan yang lebih best dapat cuti bersama-sama anak yang cuti sekolah.
Wallahu a'lam - Cikgu kahwin cikgu dapat anak murid, so anak-beranak boleh cuti... Ukay's.

1 ulasan:

  1. terima kasih atas info ni.amat berguna untuk saya yang bakal ke luar negara

    BalasPadam

.SALAM

.SALAM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...