Rabu, 19 Februari 2014

Rahmat Dan Barakah

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم ُ
TAZKIRAH HARI INI
Rahmat dan Barakah


Tentunya kita sering memberi atau menerima ucapan "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh" yang ertinya 'Selamat sejahtera ke atas kamu semoga Rahmat Allah dan Barakah Allah juga ke atas kamu'. Mungkin anda pernah tertanya-tanya, apakah sebenarnya makna "Rahmat" dan "Barakah" ?
RAHMAT : Berasal dari kata dasar “rahima, yang bererti “kurnia”, atau “pemberian” dan kalimah ini sangat dekat dengan maksud “nikmat” pemberian Allah atas dasar kasih sayang-Nya. Rahmat Allah boleh berbentuk ampunan dosa, perlindungan, petunjuk, dan juga kebaikan. Kadar seorang hamba memperoleh rahmat sesuai dengan jauh atau dekat hubungannya dengan Allah. Sifat rahmat Allah SWT melebihi kemurkaan-Nya sebagaimana hadis baginda Rasulullah saw dari Abu Hurairah :
لَمَّا قَضَى اللَّهُ الْخَلْقَ كَتَبَ فِى كِتَابِهِ ، فَهْوَ عِنْدَهُ فَوْقَ الْعَرْشِ إِنَّ رَحْمَتِى غَلَبَتْ غَضَبِى
“Ketika Allah SWT menentukan takdir makhluk-Nya , Dia menuliskan di dalam kitab-Nya di atas arasy :
Sesungguhnya rahmat Ku mengalahkan (mengatasi) marah Ku  (Hadis muttafaqun ‘alaih , bukhari : 3194 , muslim : 2751)
Begitu juga dengan sabda Rasulullah saw yang lain, juga dari Abu Hurairah ra :
“Allah SWT memiliki 100 rahmat. Dari rahmat-rahmat itu Dia menurunkan 1 rahmat untuk para jin, manusia, haiwan dan binatang melata. Dengan rahmat itu juga para makhluk dapat berkasih sayang, berlemah lembut dan dengannya juga binatang buas menyayangi anak-anaknya. Allah mengakhirkan 99 rahmat-Nya yang akan diberikan kepada hamba-hamba-Nya pada hari kiamat nanti.” (Hadis muttafaqun ‘alaih , Bokhari : 6000 dan Muslim : 2752)
BARAKAH dari segi bahasa berkat atau “barakah” bermaksud bertambah dan berkembang. ia menunjukkan ‘kebaikan yang banyak’. Ulama juga memberikan pengertian barakah kepada tiga :
1. Barakah bererti an-nama’ (tumbuh). Tumbuh, bertambah secara kualiti atau nilai, bukan kuantiti atau jumlah.
2. Barakah adalah al-ziyadah (bertambah atau berkembang). Kalau ini bertambah secara kuantiti, ada perubahan jumlah yang boleh dilihat dengan mata kasar.
3. Barakah membawa maksud assa’adah (kebahagiaan).

Jika sebelum makan kita mohon kepada Allah untuk memberkati makanan kita. Maksudnya kita minta makanan itu bermanfaat untuk kesihatan tubuh badan kita supaya tubuh kita kuat, tidak berpenyakit dan jiwa terasa ringan untuk melakukan ibadat.
Keberkatan waktu pula bermaksud keberkatan hidup. Kita diciptakan untuk tugas yang banyak dan penting. Waktu adalah modal utama kita untuk melaksanakan tugas sebagai hamba dan khalifah Allah.
Tanpa keberkatan ‘waktu’ dan pengurusan masa yang bijak, sukar untuk kita melaksanakan amanah yang banyak dalam hidup kita yang singkat di dunia ini. Keberkatan waktu dan rezeki ini hanya boleh di dapati dengan iman dan takwa sahaja. Firman Allah SWT :
"Sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka barakah dari langit dan bumi (kemakmuran) tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami seksa mereka (dengan kemiskinan dan kekacauan) disebabkan perbuatannya." (Al-’Araf : Ayat 96).
Sebab itu kita lihat ulama-ulama dahulu mampu melakukan banyak perkara dalam hidup mereka yang penuh berkat. Ada yang menulis beratus-ratus kitab yang tebalnya berjilid-jilid disamping mengajar dan mempunyai beribu-ribu anak murid. Kita nak menulis sehari satu mukasurat pun tak berupaya. Apa tandanya? 
Terima kasih Ust Kay

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

.SALAM

.SALAM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...